הטרדה מינית בעבודה כנגד גברים

הטרדה מינית נגד גברים היא תופעה שכיחה בישראל, כאשר גברים רבים מוטרדים ברחוב, בתחבורה ציבורית, בחוף הים, במקומות ציבוריים ואפילו בעבודה.

על פי סקרים ומחקרים, אלפי נשים חשופות להטרדות מיניות בעבודה על ידי עמיתים, נהגי הסעות, מנהלים ומעסיקים. זה מצייר תמונה עגומה של סביבת העבודה של נשים. הטרדה מינית היא בעיה שמשפיעה על גברים ונשים בעבודה. זה יכול ללבוש צורות רבות, כמו ניצול מערכות יחסים מרירות, סחיטה על רקע מיני, הצעות או הערות מיניות חוזרות, פרסום תמונות חושפניות ללא הסכמה ועוד. מהן זכויות הנאשם? ישנם מספר מעשים שונים שיכולים להיחשב כהטרדה מינית על פי חוק. אלה יכולים לכלול דברים כמו קידום מיני לא רצוי, בקשת טובות הנאה מיניות או הערות או מחוות מזימות או פוגעניות.

החוק למניעת הטרדה מינית, שנחקק בשנת 1998, אינו מפלה גברים או נשים שעברו הטרדה מינית, או בין נשים או גברים שביצעו הטרדה מינית. החוק אוסר על כל צורה של הטרדה מינית על מנת לקדם שוויון ולהגן על כבודם ופרטיותם של שני המינים. החוק אוסר על שימוש באיומים או מעשים מיניים כדי לסחוט מישהו, ביצוע מעשים מיניים ללא הסכמתו של האחר, ולהציע הצעות מיניות חוזרות ונשנות למי שכבר סירב. הצעות מיניות יכולות להיות גם מילוליות וגם פיזיות, כמו קריצה, שליחת הודעות או מיילים עם תוכן מיני ועוד. החוק אוסר על כל הטרדה מינית, לרבות פרסומים או הערות מיניות לא רצויות. זה בניגוד לחוק להתייחס למישהו אם הוא הבהיר שהוא לא רוצה להיחשף אליו. המיניות או הנטייה המינית של אדם היא היבט אישי עמוק של זהותו. לרוב זה מקור לגאווה, אבל יכול להיות גם מקור לאפליה ולדעות קדומות.

כל אמירה או הצעה מינית שהועלתה תוך ניצול מערכת יחסים פוגענית יכולה להיחשב כהטרדה מינית, גם אם העובדת לא דחתה במפורש את ההצעות. אין צורך לחשוש מחיזורים לגיטימיים או מגילוי יחס רומנטי כלפי עובד אחר, כל עוד הדבר נעשה בהסכמת שני הצדדים וללא אלמנטים של הפחדה או כפייה. הטרדה מינית היא מעשה פלילי שעלול לגרור עונש מאסר של עד ארבע שנים.

אם היית קורבן להטרדה מינית בעבודה, יש כמה דברים שאתה יכול לעשות כדי לנקוט בפעולה. ראשית, עליך לתעד את האירוע או האירועים, לרבות מתי הם התרחשו, מה נאמר או נעשה, וכל העדים שאולי ראו או שמעו את מה שקרה. לאחר מכן תוכל להגיש תלונה רשמית למחלקת משאבי אנוש של החברה שלך או, אם אתה מרגיש יותר בנוח, עם מפקח או מנהל מהימן. אם לחברה שלך יש מדיניות נגד הטרדה מינית, סביר להניח שהם יחקרו את תביעתך וינקטו צעדים משמעתיים מתאימים נגד העבריין. אתה יכול גם לבחור להגיש דו"ח משטרה ו/או תביעה נגד התוקף שלך.

אם הוטרדת מינית בעבודה, תוכל להגיש תלונה במשטרה ובמקום עבודתך. לשם כך יש לפנות לממונה על הטרדה מינית בעבודה. הוא יכול לתבוע את המטריד ואת המעסיק בהליך אזרחי תוך שלוש שנים מהמועד שבו התרחשה ההטרדה. גברים לא צריכים לסבול הטרדה מינית בעבודה – הם זכאים לסביבה מכבדת ומקצועית בדיוק כמו נשים. זה כולל חופש מהשפלה, התעללות וקידום מיני לא רצוי. החוק מגן על עובדים מפני תגמול מצד מעסיקיהם אם הם מתלוננים על הטרדה מינית.