שימוע לפני הגשת כתב אישום

אדם חשוד בביצוע פשע ונפתחת נגדו חקירת משטרה. האדם מוזמן לתחנת המשטרה לענות על כל שאלה. אדם זה מגיע בבהלה לתחנת המשטרה, נעצר, מצולם ונחקר במסגרת חקירה פלילית (לעיתים אף חקירה ראשונית עם אזהרה) נגדו. המשמעות היא שנאסף חומר וראיות נגדו והחוקרים מתעדים את כל מה שהחשוד מספר להם. המשטרה למעשה אוספת את הראיות במהלך החקירה ומעבירה את תיק החקירה לעיון תובע לאחר סיום החקירה. לאחר מכן יחליט התובע אם להמליץ ​​על סגירת התיק או הגשת כתב אישום נגד החשוד.

לאחר זמן רב מגיעה לתיבת הדואר של א' מעטפה לבנה: "זכותך לבקש מהפרקליטות להימנע מהגשת כתב אישום נגדך. אתה רשאי לעשות זאת בכתב תוך 30 יום, תוך ציון הסיבות לכך שלא יוגש נגדך כתב אישום". אין צורך להקדיש זמן רב מדי לדיון במצבו הנפשי של א'; הוא המום, מפוחד, מבולבל ולא ישן כבר כמה לילות – מה יעשה ואיך עליו להתנהג? האם נוכל לעצור את ההאשמות שיוגשו נגדו?

במאמר זה נסביר בקצרה את תהליך השימוע. ננסה להסביר לך את השלבים הדרושים לדיון בטרם הגשת כתב האישום ולהראות לך את היתרונות והחסרונות של הליך השימוע. אנו גם עונים על השאלות הנפוצות ביותר לגבי תהליך זה.

שימוע פלילי לפני הגשת כתב אישום בהליך פלילי

ננסה להסביר את הזכות לשימוע פלילי: שימוע זה משמש כדי לקבוע אם לתובעים יש ראיות מספיקות להגשת כתב אישום. כלומר, אותן עבירות שהעונש הקבוע בחוק בגינן הוא למעלה משלוש שנות מאסר. עם זאת, ייתכנו מקרים חריגים בהם יתקיים שימוע לפני הגשת כתב אישום במקרה של עבירות שאינן נחשבות לעבירות פליליות, אלא בעבירות קלות. הניסיון והכלים המקצועיים שלי אפשרו לי להגיע לתוצאות מצוינות באולם, בעיקר בייעוץ וניהול דיונים פליליים. כיום אני עובד כסנגור פלילי והסטטיסטיקה במשרדי מדברת בעד עצמה. עם זאת, כעת, כשהיה לו יותר זמן לבחון את העדויות, ייתכן שהוא יוכל לשפר את סיפורו ולספק תיאור מדויק יותר. במקרים בהם חשוד מספק הסבר שעוזר להסביר מדוע גרסתו לאירועים אמינה יותר, ייתכן שיינתן משקל רב יותר לגרסתו שנתפסה לגבי האירוע. משפט פלילי הוא הזדמנות להציג ראיות ולהגיש תלונה בהליך פלילי ולקבל עדות מסניגור פלילי. עדיף לשמוע את עצותיו של עורך הדין לפני קבלת החלטות הקשורות בתיק. לאחר שהמשטרה מסיימת את החקירה, היא נוהגת להעביר את התיק לעיון התובע כדי שהתובע יוכל להחליט כיצד להמשיך בתיק בצורה הטובה ביותר. לאחר שהפרקליטות קיבלה את תיקי החקירה, הם שולחים לחשוד "מכתב אזהרה ראשון". הודעה זו מכילה מידע על הפשעים שהחשוד חשוד בביצוע. מתי יישלח מכתב דרישה שני? מה ההבדל בין השניים? על מנת להגיש כתב אישום בהליך פלילי, על התובעת להשתכנע כי קיימת אפשרות סבירה להרשיע את החשוד בהליך פלילי. דרישה זו נקראת "סיבה סבירה". אולם, גם לאחר קביעה זו של התביעה, ניתן להודיע ​​לחשוד בשנית, המכונה "מכתב הודעה שני". מכתב זה מודיע לחשוד על ההחלטה להגיש כתב אישום ולחשוד יש זכות לקיים דיון בערעור על האישומים. הודעה זו תישלח גם בדואר. התובע שולח לחשוד מכתב אזהרה שני, המזכיר לו את זכותו להישמע לפני שהואשם בעבירות בהן הוא מואשם. אם החשוד מעוניין לערוך שימוע, עומדים לו 30 יום להגיש טיעונים בכתב. אם קיבלת אחד מכתבי האזהרה, חשוב שתתייעץ עם עורך דין פלילי בצפון שייעץ לך לגבי האסטרטגיה המשפטית המיועדת והצעדים הדרושים בשימוע.

האם אתה זכאי לשימוע מקדמי?

אם אתה החשוד בתיק פלילי, ייתכן שתהיה זכאי לשימוע מקדמי. המשמעות היא שהתובע יציג ראיות לשופט כדי להחליט אם להאשים אותך בפשע.

כאמור, ישנם מקרים בהם מערכת המשפט אינה צריכה לשמוע את החשוד ועדיין יכולה להציע שימוע. הסיבה לכך היא שהחשוד או עורך דינו מבקשים זאת ומסבירים מדוע הם רואים בכך צורך, או מדוע הסכים התובע כי יש לעשות זאת דווקא במקרה זה. עם זאת, כפי שציינתי, ייתכנו מקרים מסוימים שבהם תובעים משתכנעים לקיים שימוע לחשוד גם כאשר הם אינם נדרשים לכך, וזה המקרה כאשר החשוד או סנגורו הוא החשוד. זכות וצריך לקיים שימוע לפני הגשת עדות הנתבע בטענה שהרשויות פעלו ברשלנות. הוא רוצה לחקור אם המשטרה עשתה את הדבר הנכון.

ייתכנו מקרים חריגים בהם עשוי להידרש שימוע פלילי גם לאחר הגשת כתב אישום.

איך זה אפשרי? אם מימשת את זכותך להישמע וזה הפריע להגנתך בצורה כלשהי, תוכל לטעון בבית המשפט שהתביעה התרשלה. במקרים מסוימים הם יקבלו בקשה זו ויורה על "משפט חוזר" גם לאחר הגשת הטענות. אולם במקרים אחרים, השופט עלול להסס יותר לקבל בקשה זו. לדוגמה, בקשות חריגות נדחות לעתים קרובות אם אין מספיק ראיות כדי לתמוך ביתרונותיהן. עם זאת, חשוב לציין כי מקרים אלו הם בדרך כלל נדירים למדי וכי אין על התובעים חובה להיענות לבקשה חריגה.

הזכות להליך הוגן לפני הגשת כתב אישום היא זכות יסוד במשפט הפלילי ואחד מאבני היסוד של נורמות המשפט הטבעי. זו אחת ההחלטות הקשות והפוגעניות שהמדינה יכולה לקבל כלפי אזרחיה ויש לה השלכות מרחיקות לכת על האדם. עם זאת, האם כדאי לגרום לחשוד להעלות את טענותיו על הכתב לפני קבלת החלטה לגבי אשמתו או חפותו? אין תשובה אחת לשאלה זו מכיוון שהיא תלויה בנסיבות, ראיות וגורמים נוספים. אני מאמין ששמיעה היא אומנות משפטית הדורשת מיומנות רבה, מקצועיות, ניסיון וזהירות. לפיכך, רצוי ומומלץ שהחלטה בסדר גודל כזה, שתהיה לה השלכות מרחיקות לכת על מערכת המשפט הפלילי, תתקבל על ידי עורך דין פלילי בעל מומחיות במשפט פלילי.

מתי יש להימנע ממימוש הזכות להליך הוגן לפני הגשת כתב אישום?

אם לאדם יש זכות לשימוע פלילי וסמכות לשנות את ההחלטה על התביעה האפשרית, האם לא הגיוני להשתמש בסמכות זו? עם זאת, עורך דין פלילי מנוסה יודע כי הליך השימוע הוא כלי שיש להשתמש בו בזהירות רבה. מדוע בחרת בנושא זה? ראשית, חשוב לציין כי במהלך הליך השימוע ניתן לרוב לבקש ולקבל מהפרקליטות את מסמכי החקירה שנערכו נגד החשוד או אפילו את תיק החקירה כולו. כך ניתן לדעת באילו עבירות הוא מואשם ואילו ראיות תומכות בעבירות שבוצעו נגדו. האדם כבר יודע מה התובעים רוצים להראות כדי לתמוך בהאשמות נגדם. הליך שימוע נועד לתת לתובע אפשרות לשמוע דברים שלא לקח בחשבון או שלא לקח בחשבון בעת ​​עיון בתיק החקירה. זה עשוי לכלול ראיות לגבי אופיו או עברו של החשוד, ראיות שלא נאספו על ידי המשטרה, או טענות משפטיות שלא נלקחו בחשבון על ידי התובעים. עם זאת, הליך השימוע מאפשר גם לתובעים לשפר את ראיותיהם ולהשלים חקירה של הטענות שהעלה החשוד במהלך הדיון. לדוגמא, התובעים יכולים להורות למשטרה להשלים את החקירה ולנהל פעולות חקירה נוספות להבאת ראיות נגד החשוד ולמילוי כל פערים בראיות או פגמי חקירה שחשף החשוד במהלך הדיון, כך שכאשר בבוא העת יעשה זאת. להיות מסוגלים להתמודד עם הטענות שהעלה החשוד במהלך ההליך. ייתכן שהגשת תלונה בדיון עלולה להוביל את המשטרה והתובעים לארגן מחדש, להשיג או להמציא ראיות חדשות ולמקסם את הערך ההוכחתי של התיק. זה רק יפגע בחשוד ויקשה על ההגנה על עצמו אם יובאו כתבי אישום בעתיד. חשוב לזכור כי המשפט הפלילי נותן הזדמנות ייחודית לחשוד להציג את הצד שלו בחשוד נגדו במסגרת חקירת משטרה. החשוד כבר מסר הצהרה במסגרת החקירה בנושא והזהיר אותנו כי ייתכן שלא יוכל לספק 100% אמת. פעולה זו רק תגרום נזק לחשוד, בעוד שהתועלת לו צפויה להיות מינימלית. כן, רוב האנשים זכאים לשימוע לפני הגשת טענות. אם אתה מרגיש שאתה זכאי לשימוע, עליך לפנות לעורך דין לדון בעניינך.